Critérium du Dauphiné – Etappe 7

CDD21_PROFILS-ALL

Saint-Martin-le-Vinoux – La Plagne (171 km)

1 MARK PADUN (BAHRAIN VICTORIOUS) 4:35:07
2 RICHIE PORTE (INEOS GRENADIERS) 0:00:34
3 MIGUEL ANGEL LOPEZ (MOVISTAR TEAM) 0:00:43
4 JACK HAIG (BAHRAIN VICTORIOUS) 0:00:43
5 BEN O’CONNOR (AG2R CITROËN TEAM) 0:00:47
6 SEPP KUSS (JUMBO – VISMA) 0:00:52
7 DAVID GAUDU (GROUPAMA – FDJ) 0:00:56
8 ENRIC MAS (MOVISTAR TEAM) 0:00:56
9 GERAINT THOMAS (INEOS GRENADIERS) 0:00:59
10 ALEXEY LUTSENKO (ASTANA – PREMIER TECH) 0:01:00
11 ALEJANDRO VALVERDE (MOVISTAR TEAM) 0:01:04
12 WILCO KELDERMAN (BORA – HANSGROHE) 0:01:04
13 AURÉLIEN PARET PEINTRE (AG2R CITROËN TEAM) 0:01:10
14 TAO GEOGHEGAN HART (INEOS GRENADIERS) 0:01:10
15 NAIRO QUINTANA (TEAM ARKEA – SAMSIC) 0:01:13

Gesamtwertung
1 RICHIE PORTE (INEOS GRENADIERS) 25:28:06
2 ALEXEY LUTSENKO (ASTANA – PREMIER TECH) 0:00:17
3 GERAINT THOMAS (INEOS GRENADIERS) 0:00:29
4 WILCO KELDERMAN (BORA – HANSGROHE) 0:00:33
5 JACK HAIG (BAHRAIN VICTORIOUS) 0:00:34
6 MIGUEL ANGEL LOPEZ (MOVISTAR TEAM) 0:00:38
7 ION IZAGUIRRE INSAUSTI (ASTANA – PREMIER TECH) 0:00:38
8 BEN O’CONNOR (AG2R CITROËN TEAM) 0:01:00
9 DAVID GAUDU (GROUPAMA – FDJ) 0:01:12
10 AURÉLIEN PARET PEINTRE (AG2R CITROËN TEAM) 0:01:17
11 TAO GEOGHEGAN HART (INEOS GRENADIERS) 0:01:24
12 ALEJANDRO VALVERDE (MOVISTAR TEAM) 0:01:24
13 SEPP KUSS (JUMBO – VISMA) 0:01:26
14 ENRIC MAS (MOVISTAR TEAM) 0:01:28
15 STEVEN KRUIJSWIJK (JUMBO – VISMA) 0:01:35

Kelderman auf Rang vier vor der Königsetappe des Critérium du Dauphiné

Gleich wie gestern dauerte es heute mehr als 60 Kilometer, bevor sich eine Gruppe vom Feld lösen konnte. Fünf Fahrer bildeten eine erste Spitzengruppe auf dem Weg nach La Plagne, doch wenig später setzte eine 10-Mann-Verferolgergruppe nach, in der auch Nils Politt für BORA – hansgrohe zu finden war. Im Anstieg zum Col du Pré fielen beide Gruppen auseinander und es bildete sich eine neue, sieben Mann Spitzengruppe, während Nils zurückfiel. Der Abstand zwischen Spitze und Feld lag zu diesem Zeitpunkt konstant bei 3:30. Auf den letzten 25 Kilometern verringerte sich der Abstand schnell und Movistar schlug gleich von Beginn des Schlussanstiegs ein horrendes Tempo an. Die Ausreißer wurden nun eingeholt und leider erwischte Patrick Konrad nicht den besten Tag und musste etwa neun Kilometer vor dem Ziel abreißen lassen. Als Porte, Padun, Kuss und Mas an der fünft Kilometer Marke attackierten, befand sich nur noch Wilco Kelderman in der Gruppe der Favoriten. Wilco blieb bei G. Thomas und attackierte in der Folge einige Male. Während M. Padun den Etappensieg holte, erreichte der BORA – hansgrohe Leader heute als 12. das Tagesziel, nur wenige Sekunden hinter dem Gelben Trikot.
Reaktionen im Ziel
„Ich hatte heute einfach nicht die Beine. Es fühlte sich wie ein schlechter Tag an, das kommt manchmal nach einer langen Trainingsphase vor. Ich konnte einfach nicht richtig tief gehen und dann hat man einfach keine Chance. Aber morgen ist noch ein sehr harter Tag und da gibt es die Chance zurückzuschlagen.“ – Patrick Konrad

„Das Tempo im Schlussanstieg war von Beginn an extrem schnell. Als Porte attackiert hat, konnte ich zuerst nicht reagieren. Ich habe mich dann aber gut gefühlt und hab es auch ein paar Mal versucht. Es war schwer, eine Lücke zu reißen und die anderen hatten ein Auge auf mich. Ich habe dann darauf gewartet, dass Astana zu arbeiten beginnt. Meine Beine sind gut. Morgen ist noch einiges möglich. Ineos wird das Rennen kontrollieren und am letzten Kicker kann man was versuchen, wenn die Beine gut sind.“ – Wilco Kelderman

„Das war heute kein schlechtes Rennen von uns. Leider hatte Patrick nicht den besten Tag. Ihn hätten wir gebraucht, um die Attacke von Porte mitzugehen. Wilco hat einen guten Eindruck gemacht, aber die anderen haben ihn nicht fahren lassen. Die Abstände sind aber immer noch gering und morgen ist alles offen.“ – Enrico Poitschke, sportlicher Leiter

Padun leaves his mark, Porte opens gaps

Mark Padun (Bahrain Victorious) proved to be the strongest on the climb to La Plagne, where he won stage 7 of the 73rd Critérium du Dauphiné. The young Ukrainian climber followed an acceleration from Richie Porte (Ineos Grenadiers) with 8.5km to go and went solo in the last 5km to claim his first WorldTour success. The Australian veteran finished 2nd of the stage to take the yellow and blue jersey on the eve of the final stage to Les Gets. Alexey Lutsenko (Astana-Premier Tech) now trails by 17’’ while Miguel Angel Lopez (Movistar) moved up to 6th overall (+38’’).
Porte is in prime position but he’s already led the race after the penultimate stage, in 2017… And it wasn’t enough to take the overall victory after all. Let’s see if he can take his revenge with a gruelling mountain stage ahead.

The mountainous challenges of stage 7 motivate the attackers. There are 135 riders left in the race with the abandon of Andrey Zeits (Team BikeExchange) and many of them try to jump ahead of the bunch as soon as the flag is dropped.

Huge battle for the break
It takes 67km of battle for a group to finally open a gap. Alexis Renard (Israel Start-Up Nation), Marco Haller (Bahrain Victorious), Martin Salmon (Team DSM), Pierre Rolland and Franck Bonnamour (B&B p/b KTM) are 1’40’’ ahead of the peloton as they reach the bottom of the first climb of the day, Côte de Venthon (summit at km 81.2).
The battle keeps going and Matthew Holmes (Lotto Soudal) is determined to be part of the breakaway to defend his polka-dot jersey. Nine riders join him in pursuit: Michael Valgren, Lawson Craddock (EF Nippo), Warren Barguil (Arkéa Samsic), Steff Cras (Lotto Soudal), Mikkel Bjerg (UAE Team Emirates), Kenny Elissonde (Trek-Segafredo), Martijn Tusveld (Team DSM). Nils Politt (Bora-Hansgrohe) and Jorge Arcas (Movistar).

The battle goes on…
The chasers trail by 30’’ at the bottom of the Col de Pré (12.6km at 7.7%). The gap to the bunch is up to 3’10’’. It even increases to 3’40’’ on the climb, with a hard battle at the front, and Movistar decide to take over from Astana-Premier Tech in the peloton.
A new leading group emerge on the final slopes and Lawson Craddock takes 15 KOM points at the summit ahead of seven companions: Valgren, Tusveld, Rolland, Elissonde, Bjerg, Arcas and Haller. The gap to the bunch slightly decreased on the climb but it’s back up to 3’45’’ at the bottom of the climb to Cormet de Roselend (km 117).
And on!
Craddock takes 5 more points at the summit but the gap to the bunch is down to 2’45’’. Haller and Valgren accelerate on the downhill. Tusveld, Arcas and Bjerg join them in Albertville (25km to go). Valgren attacks again just ahead of the final climb to La Plagne: 17.1km with an average gradient of 7.5%. Movistar accelerate in the valley and the gap is down to 1’45’’ at the bottom.
The Danish all-rounder is caught by Rolland and Elissonde on the climb. The two French climbers accelerate with 12km to go but they’re caught 1.5km later, with Carlos Verona setting a high pace for Movistar. Guillaume Martin (Cofidis) is already dropped.

Porte opens, Padun concludes
Richie Porte (Ineos Grenadiers) launches the first attack, 8.5km away from the summit. Enric Mas (Movistar), Sepp Kuss (Jumbo-Visma) and Mark Padun (Bahrain Victorious) follow his move. And the Ukrainian youngster quicklñy counter-attacks. Only Kuss follows him while Porte and Mas stay together.
Padun drops Kuss with 4.7km to go and open serious gaps to the chasers. Ion Izagirre (Astana-Premier Tech) pulls to try and defend Alexey Lutsenko’s yellow and blue jersey but they can’t react when Miguel Angel Lopez (Movistar) and Ben O’Connor (AG2R Citroën) join the chasing group.
Porte attacks again inside the last 2km, dropping everyone to claim the yellow and blue jersey on the eve of the final stage to Les Gets. Miguel Angel Lopez finishes 3rd and Alexey Lutsenko crosses the line in 10th position, 26’’ behind Porte.
@ASO